Ryzyko śmierci spada dwukrotnie jeśli sport uprawiamy regularnie
www.przychodnie.plPrzychodnie

wtorek 16.10.2018

  specjalizacje

 Specjalisci radzą

Ryzyko śmierci spada dwukrotnie jeśli sport uprawiamy regularnie

Badania przeprowadzone w fińskich przychodniach wykazały, że systematyczny wysiłek fizyczny mężczyzn, których cechuje niska wydolność ruchowa zmniejsza ryzyko zgonu z powodów kardiologicznych dwukrotnie. W przypadku chorób kardiologicznych do zgonu może dojść krótko po pierwszych objawach. Jest niewiele czasu na interwencje medyczne, czy transport do szpitala. Stąd też wysoka śmiertelność w przypadkach nagłych problemów kardiologicznych występujących poza szpitalami. W badaniu dokonano oceny krążeniowo-oddechowej, wydolności fizycznej oraz regularnej aktywności sportowej. Uwzględniono w badaniu różnice wynikające z wieku, wagi, nadciśnienia, cholesterolu, cukrzycy, spożywania napojów alkoholowych, ewentualnego palenia nikotyny oraz choroby wieńcowej. Badanie trwało prawie 20 lat.

W przypadku mężczyzn o wysokiej wydolności krążeniowo-oddechowej wykonywanie aktywności fizycznej w czasie wolnym nie miało znaczenia, tj, bez względu na to czy uprawiali sport po pracy współczynnik zgonów wynosił 5%. W przypadku panów o niskiej wydolności krążeniowo-oddechowej wyniki były inne. W grupie systematycznie uprawiającej sport statystyczna ilość nagłej śmierci o podłożu kardiologicznym wynosiła 10%, natomiast w grupie, która nie przejawiała aktywności fizycznej większej niż półgodzinny spacer ten odsetek wzrósł do około 15%.

Badanie dowiodło, że aktywność ruchowa obniża ryzyka chorób układu krążenia, reguluje ciśnienie tętnicze. Obserwuje się również pobudzenie wzrostu obocznych naczyń wieńcowych. Systematyczne ćwiczenia fizyczne pozytywnie działają na układ nerwowy.

Z tego, ale tez z wielu innych badań wynika, że najmniejsze ryzyko śmierci z powodów kardiologicznych u panów obserwuje się, jeśli utrzymują wysoką wydolność fizyczną.

Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że przychodnie kardiologiczne należy odwiedzać regularnie, jeśli już jakiś problemy wystąpiły, ale równie ważne jest wykonywanie systematycznych ćwiczeń, lub choćby energicznego spaceru przez 30 minut codziennie oraz zdrowa i zbilansowana dieta. (ASZ) Przychodnie.pl

Poinformuj znajomego




Telewolt Sp. z o.o.przychodnie.pl copyright © 2011-2015 Telewolt Sp. z o.o. 04-824 Warszawa, ul.Orzechowskiego 9, tel.: (22) 621-81-17
email: redakcja@przychodnie.pl